Hem > Familjeliv, Reflektioner > Tvi, tvi, tvi vad du har vuxit! 

Tvi, tvi, tvi vad du har vuxit! 

Jag kliver in i taxin utanför Arlanda. Jag är sen och stressad. Taxichauffören säger inte mycket under resan. Telefonen ringer. När jag lägger på utropar taxichaffisen med ett stålande leende: 

– Ni serber är våra bröder! 

Han har hört mitt efternamn när jag svarade i telefonen. Eftersom jag bara är ingift och ingen riktig serbiska har jag inte hundra koll på grekernas och serbernas brödraskap, men jag ler tillbaka och håller med. Detta kan ju innebära vissa fördelar i den pressade Stockholmstrafiken, tänker jag. Efter telefonsamtalet slutar inte orden att flöda ur munnen på den dittills tystlåtne chauffören, som nu istället oupphörligen höjer kärleken mellan de två brödranationerna till skyarna. 
Igår kväll såg maken, Lilla S och jag My Big Fat Greek Wedding på TV. Jag har redan sett filmen men jag blev påmind om att det finns väldigt många likheter mellan just greker och serber. Det måste vara en del av det som är brödraskapet; 

– stora, högljudda familjer där familjemedlemmarna ständigt lägger sig i varandras angelägenheter. 
– de har ett universalmedel som botar allt. I grekernas fall (åtminstone de amerikanska grekernas) Windex, en sprayflaska med fönstertvättmedel. I serbernas fall; šlivovica, både för invärtes och utvärtes (tvätta sår, smörja in bröstet vid förkylning, m.m.) bruk. Min svärmor använde även šlivovica till fönstertvätt, vilket knyter de båda universalmedlen ännu närmare varandra. 
– att spotta på någon (inte på riktigt utan man säger mest tvi, tvi, tvi) innebär lycka. Typ; Tvi, tvi, tvi vad du har vuxit! 
– de är stolta över sitt historiskt viktiga ursprung. Pappan i filmen kunde hitta ett grekiskt ursprung till alla ord inklusive kimono. Ofta får man höra av serber att ”när ni fortfarande bodde i grottor här uppe i Norden åt vi med kniv och gaffel. Den konstigaste grott-liknelsen hörde vår vän Davor på en fotbollsmatch. En grekisk supporter gnällde och tjatade på domaren som tillslut blev förbannad och sa ifrån på skarpen varpå greken svarade;

– När ni fortfarande bodde i grottor här uppe i Norden, så, så äuhm… hade vi gruppsex! 

Inte demokrati, astronomi, filosofi eller något annat fint som anses komma från Grekland utan just gruppsex. 

Höjden av kulturell förfining, det ultimata beviset och uttrycket för en högt utvecklad civilisation, höjd över alla andra; gruppsex. Där fick han så att han teg, den där domaren. 
– högtider firas med helstekt lamm eller gris och mycket folk. Vegetarianer förstår man sig bara inte på.
– man uppmanas ständigt att äta.
– dricker man upp uzo eller šlivovica fylls glasen genast på igen. Lämna alltid lite kvar!
– det är ett ständigt kindpussande med både kända och okända som kommer på besök. 
– turkarna är inga direkta favoriter efter 500 års ockupation (just nu är dock turkiska serier väldigt populära i Serbien). 
Det finns faktiskt ett universalmedel till som botar alla sorters sjukdomar (funkar säkert i Grekland med); hönssoppa med pasta. 

Det kom min fina serbiska kompis Tanja förbi med idag till kolonin, på vad som kanske kan bli årets sista sommardag, så att jag ska bli bättre i magen igen. Den botar även förkylning, halsont, brustet hjärta och de flesta andra sjukdomar.  
Ja, där ser man. Brödrafolken på Balkan har en massa härliga, tokiga och ibland lite påfrestande vanor och egenheter gemensamt. Det är väl därför vi gillar dem, antar jag? 😉 /Ylva.

  

  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

