Hem > Reflektioner, Resa > Du har förbättrat dig! 

Du har förbättrat dig! 

Ganska snart efter det att vi kommit till Serbien stöter jag på vår granne, Radica. Så fort hon får syn på mig utropar hon: 
– Du har förbättrat dig (ti si se popravila)! 

För ett otränat öga kan detta tolkas som en komplimang. Något positivt. Men det är det inte. Det kanske var det en gång i tiden när folk var fattiga och inte hade ordentligt med mat. En tid då varje extra kilo var ett tecken på välstånd. Numer betyder det kort och gott ”du har blivit tjock”. 

– Jaha! Du då!?! Kort, tjock, med tre tänder i käften och flaskbottnar till glasögon. Ska du kommentera mina eventuella extra kilo, tänker jag. Men jag säger det inte. Dessutom, jobbigast av allt, har hon rätt. 
Jag försöker springa eller powerwalka så fort jag får chansen. Jag gör min 7 min workout. Jag undviker kolhydrater, ja, förutom de i flytande form. De värsta… Ändå förbättras jag bara på serbiskt sätt. 
När jag kommer hem, tänker jag, ska jag bli en riktig svenne. Då ska jag bara dricka alkohol på helgerna. Fast på ett måttligt vis. Det ska bli slut på rosé på terassen i kolonin en vanlig tisdagskväll. 
Så blev det dock inte. Det gick i stöpet ganska direkt. Det är ju en så perfekt kombination med ett glas välkylt rosé en ljummen sensommarkväll i solskenet. 
Det största slaget kom dock i söndags när jag släpade med sonen på joggingrunda runt Mossen. Varje gång har jag varvat honom och han har klagat på allt från knäont till kliande och andnöd. Inte i söndags. Då älgade han iväg som om elden vore lös. Det fanns inte en chans i helvete att jag skulle kunna hålla takten. Där får man ju säga att han har förbättrat sig. På ett svenskt, positivt sätt. 
Så kan det gå! I brist på vass kan man gömma sig i skuggan under ett akaciaträd och ha en schal att svepa om sig när man måste förflytta sig. Tills nästa sommar arbetar jag vidare mot ständig förbättring! /Ylva.

  

  1. augusti 13, 2015 kl. 8:22 e m

    Haha om Radica bara visste vad hon startat!!!! Hahaha jebiga!

    • ylvavitorovic
      augusti 13, 2015 kl. 8:23 e m

      Exakt Emelie! Nema ona poema! 🙂

  1. augusti 13, 2015 kl. 8:26 e m

Kommentera

