Hem > Familjeliv, Resa > Som en oljad blixt

Som en oljad blixt

  

Den starka solen får daggen att dunsta med en sådan kraft att det bildas en slags låg, ljummen dimma över marken. Syrsorna spelar sin öronbedövande, entoniga, intensiva melodi. Jag har smugit mig upp för en joggingrunda såhär på morgonkvisten. 

Kvicksilvret jobbar sig sakta men säkert upp mot trettio för att senare på dagen hamna på närmare 40 grader. Definitivt inga temperaturer som det passar att springa i. Därav denna arla morgonstund trots att det är semester.
Fast jag går upp relativt tidigt (vid 7-8-tiden) har svärfar Slobodan hunnit med en hel massa arbetsuppgifter redan. Karln är i princip aldrig stilla. Idag måste han dock in till stan för att hämta ut sin pension och betala räkningar. Jag tar tillfället i akt. Här ska överraskas! Jag tar en bunke och går uppför backen för att plocka bönor. Första busken är tom. Andra busken är tom. Tredje, fjärde och femte buskarna är också tomma. Jag ger upp och går ner till huset. Där ser jag de två stora bunkarna fulla med bönor. 

Man hinner knappt tänka att man ska göra något så har Slobodan redan gjort det. Dessutom gör han sin egen sylt. Han vet att jag älskar aprikoser så nu har kokat flera liter aprikossylt åt mig. Brandgul och vacker med gudomlig smak. Mums! Den som är snäll får smaka! (Om/när vi får vårt baggage). /Ylva. 

   
 

Kategorier:Familjeliv, Resa Taggar:,
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

