Hem > Familjeliv, Resa > Underbar och älskad av alla, men allra mest av myggen. 

Underbar och älskad av alla, men allra mest av myggen. 

 

Det låter kanske skrytsamt, förmätet och rent av osvenskt, men det jag skriver nu är bara ren och skär fakta. Inget annat. Lika sant som om det stått i tidningarna. 😉 Hur som helst, det jag vill säga är att alla gillar mig här i Serbien. Japp, du läste rätt. ALLA! Jag är deras (”ti si naša”) och de är mina, så att säga. Jag kan deras språk, låtar, uttryck, etc. och vi trivs otroligt bra i varandras sällskap. 

De är så glada över att jag har brytt mig om att lära mig deras språk. Det gör dem inget om det blir fel lite här och där. Inte som italienare eller fransmän som blir förbannade när man misshandlar deras språk. Som den där gången när jag skulle på språkresa och slet i mitt anletes svett för att få ihop några rader på franska i ett brev till min värdfamilj i Bordeaux, bara för att få brevet tillbakaskickat, rättat med rödpenna. Snacka om att uppmuntra till att våga uttrycka sig!
Det finns också de här i Serbien som jag inte alls gillar, men som inte kan få nog av mig. Dels hundarna på den serbiska landsbygden. Dels myggen. Framförallt myggen. De kan inte absolut inte få nog av mig och det verkar som de bara älskar mig. Inte någon annan. Bara mig. De lämnar praktfulla sugmärken, stora som bölder, på min kropp som bevis på deras kärlek. Jag vill inte verka otacksam, men deras kärlek klarar jag mig helst utan.
När jag är ute och joggar stöter jag på vildhundar som lufsar upp på vägen för att kolla läget. Oftast är de lugna och skäller inte ens. För säkerhets skull går jag förbi dem för att inte reta upp dem. De hundar som ägs av någon men inte är bundna brukar rusa ut, ljudligt skällandes för att hälsa på mig. Okey, de kanske inte älskar mig, men jag kan berätta att de älskar att skrämma mig. Och de gör det bra. De får adrenalinpåslaget att nå helt nya höjder. Men med en schysst träpinne slår man hela världen med häpnad…

Kategorier:Familjeliv, Resa Taggar:,
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

