Hem > Uncategorized > Inte ens tomten är vaken…

Inte ens tomten är vaken…

Jag känner en arm som kramar om mig. Först tror jag att det är maken, men ganska snart inser jag att det är en liten barnarm. Barnet som armen tillhör, lilla S, kan dessutom inte hålla sig tyst och stilla många minuter.

– Kan jag öppna julklapparna nu? Snälla, ber hon. Uppspelt som den värsta Duracellkanin.
– Mmm, va, får jag fram.
– Det är julafton nu! Kan jag öppna några julklappar, frågar hon igen, full av energi och förväntan.
– Vad är klockan, undrar jag.
– Den är typ sju eller nå’t, svarar hon i dubbel hastighet.
Der är den inte. Klockan är faktiskt bara 05:51.

Hon far iväg. Hinner inte vänta på svar och slänger sig in under granen som vi inte ens hunnit klä. När jag hinner ikapp henne har hon redan rivit upp den första julklappen.  Jag tycker att hon kan ta det lite lugnt. Hon behöver ju inte öppna alla julklappar på en gång. Storebror M sover fortfarande, tonåring som han är. Eller förresten. Vaddå tonårng? Vilken vettig människa oavsett ålder är uppe såhär tidigt på julaftonsmorgon?!? Inte ens tomten!

Så här sitter jag i soffan. Nyduschad. Och helt slut. Klockan är snart 9. Kan man gå och lägga sig igen nu?

Jag kan inte bli sur för att hon släpat upp mig såhär tidigt. Hon är så glad över sin nya present och så engagerad i julen. Hade det inte varit för henne hade jag inte fixat en egen julkalender med små presenter till barnen varje dag, julpyntat lika mycket eller ens kommit iväg och köpt gran. Jag tror inte att någon älskar julen lika mycket som hon gör. Hon har suttit i sin lilla tomteverkstad och skapat och slagit in 21 julklappar till släktingarna och oss. Lilla S är julen!

God jul på er alla! /ylva.

Sofija som tomtenissa med bästistarna

Kategorier:Uncategorized
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

