Hem > Familjeliv, Reflektioner > En konstant ifrågasättande ung dam

En konstant ifrågasättande ung dam

– Mamma, varför sminkar du dig, undrar lilla S när jag står i badrummet och gör mig i ordning för att gå till jobbet.
– Äääää… svarar jag och försöker febrilt tänka ut ett intelligent, politiskt korrekt, pedagogiskt och bra svar.

– Det kostar ju bara massa pengar och tar massa tid, fortsätter lilla S kavat. Jag kommer aldrig att sminka mig, tillägger hon.
– Jag antecknar detta mentalt och tar upp det med dig när du är 13, tänker jag.
– Nähä. Ok. Äääää. Tankarna snurrar. Hur svarar jag på detta så att hon 1. känner att hon duger som hon är, 2. förstår att yta inte är det viktigaste i livet men som samtidigt förklarar varför jag gör det jag gör varje morgon.
Istället svarar jag triumferande;
– Jaha, men varför vill du ha en sminkdocka i födelsedagspresent då’rå om du inte tycker om smink?
– För att göra frisyrer såklart. Jag kan väl inte rå för att det heter sminkdocka, svarar lilla S.

Sådär. Än en gång har jag lyckats att svara mitt fina lilla barn på ett moget, balanserat och pedagogiskt sätt. Det känns ju bra. Hur lyckas ni andra? /Ylva.

  1. januari 19, 2014 kl. 9:29 e m

    sv:Vad roligt att du tittade in! Tack tycker vi borde bli bättre vid oss själva så Fredagspeppen som jag starta vill jag sprida så mycket som möjligt! 🙂 Jag gillar positiv energi. Med det blir man glad!
    Kram!

    • ylvavitorovic
      januari 20, 2014 kl. 11:52 f m

      Håller med 🙂

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

