Hem > Reflektioner > Julen – dödssyndernas högtid

Julen – dödssyndernas högtid

Jag vandrar genom Göteborgs vintermörka och regnblöta gator. Det är folktomt såhär dags på morgonen på årets näst sista dag. Endast jag och sopgubben är vakna. Julhelgen, med alla dess excesser, är precis avklarad. Som motvikt, åtminstone i tanken, är det nu dags att damma av och återuppta gamla löften om ett hälsosammare leverne, mer tid för familjen, mindre stress i det nya året, osv.

Dagarna innan juluppehållet står jag i köket på jobbet. Rester av julfest, burkar med pepparkakor och korgar fyllda med julgodis från leverantörer och samarbetspartners omger mig. Jag slås av en insikt, nästan med vämjelse; Julen är dödssyndernas högtid!

Jag får väl för formens skull påpeka att jag varken är religiös eller någon direkt renlevnadsmänniska. Att jag egentligen inte har något emot varken fester eller god mat. Snarare tvärt om. Det är bara det att det blir så otroligt koncentrerat i juletid.

Med denna brasklapp, låt oss ta en titt på dödssynderna utifrån ett julperspektiv:
Den 5:e dödssynden, frosseri, kräver knappast någon ytterligare förklaring.
Den 7:e dödssynden, lättja, kanske inte efterlevs helt enligt den katolska lärans betydelse, men det blir ju i alla fall en hel del slappande i juletid.
Den 4: dödssynden, avund, uppstår mest mellan syskon i de lägre åldrarna avseende storlek och mängd på paket i förhållande till den egna paketskörden. Något som i sin tur kan leda till den 6:e dödssynden, vrede.
Den 2:a dödssynden, girighet, inträffar oftast efter jul i samband med mellandagsrean och beskrivs som följer: ett överdrivet begär att samla ägodelar förenat med överdriven sparsamhet, vinningslystnad och snikenhet.

Då återstår endast två dödssynder; den 1:a i form av högmod samt den 3:e som är vällusten (läs otukt). Om någon hittar några paralleller med dessa två dödssynder och julen är det bara att kommentera nedan.

Näe, nu går jag hem och förbereder nyårsmiddagen. Kanske inte helt måttfull den heller… /ylva.

  1. december 30, 2013 kl. 7:23 e m

    Vilka djupa tankar du har vännen och jag gillar det 🙂
    Hoppas det blir en fin nyår med nya synder 😉
    Kram

    • ylvavitorovic
      december 30, 2013 kl. 7:27 e m

      Tack Jenny. Försökte vara lite allvarlig & lite skämtsam på samma gång. Men visst finns det ngt att reflektera över i allt denna galna överkonsumtion.

      Jag önskar dig ett härligt 2014 med massa ny kraft, nya upptåg och resor. Det senare gärna med mig! 🙂
      Nyårskram!

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

