Hem > Familjeliv, Resa > Det lilla huset på landet

Det lilla huset på landet

Solen silar in genom fönsterluckorna. Fåglarna kvittrar. Syrsornas stråkkonsert är öronbedövande och på håll hörs fårens bjällror.

Jag smyger upp för att få en tyst, lugn stund för mig själv innan de andra i huset vaknar. Det är egentligen inte så tidigt, men som tur är så är alla utom svärfar värre sömntutor än jag.

20130719-202558.jpg

Huset jag vaknar upp i är mitt eget. Mitt första ägda boende någonsin. Även om det är ett sommarhus i ett annat land som vi bara använder, om än intensivt, under en dryg månads tid per år känns det härligt att ha något eget. Det är t.o.m. kul att pyssla och städa. Än så länge…

20130719-203109.jpg

Tittar man på detaljerna blir man galen. Lister som inte når ända fram, slarvigt gjorda passningar, fel placering (och därmed onödig uppsågning) av badrumsmöbel och toalett samt en blek körsbärsfärg i sovrummet i stället för beige. Listan fel och byggfusk kan göras lång. Riktigt lång.

20130719-205229.jpg

Eller så kan man välja att se det andra. Det som är bra. Att vi äntligen har ett stort hus som vi alla får plats i, som vi kan bjuda släkt och vänner till, både för att komma över på en matbit men också för att sova över och stanna ett tag. Att vi har en härlig terass där alla får plats, och att vi (tack vare svärfars slit) har våra egna tomater, gurkor, paprikor, plommon, päron, äpplen, svarta vinbär, björnbär och t.o.m. aruniabär.

Jag tror att jag väljer att se det på det senare sättet. Det blir så mycket roligare då.
Nä, nu är det dags att dra på sig joggingskorna innan de andra vaknar och sticka ut på en runda bland majsfält, täta, nästan djungellika skogar och blånande berg i horisonten. /Ylva.

20130719-204702.jpg

  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

