Hem > Resa > Aj!

Aj!

Lugnet hade precis lagt sig över den krämfärgade prästgården, strategiskt placerad på en kulle ovanför Säfsbyn och kyrkan. Fram tills alldeles nyss var huset fullt av folk. Närmare bestämt 20 personer i åldrarna 22 månader till 68 år. Men nu hade de gett sig av och mamma och jag skulle ta längdskidorna till backen. Vi traskade iväg mot skidspåren i den gassande solen . Efter c:a 20 meter kom vi till en brant backe. Så brant att det t.o.m. fanns en liten varningsskylt. Mamma tipsade om att man kan ha en skida i spåret och ploga med den andra. Så tänkte inte jag göra i alla fall. Jag älskar att svischa utför backarna i störtloppsposition i de smala spåren på de sladdriga skidorna i hopp om att lyckas komma stående hela vägen ner. Sagt och gjort. Jag svischade nerför backen och stod utan problem hela vägen ner.

bild

Vi gled vidare genom det vackra, solstänkta landskapet. Sedan var det dags för nästa, mindre branta backe. Jag körde samma orädda taktik. Det gick bra ända tills jag i full fart kommer fram till en glänta där solen förvandlat snön till is. Det är redan svårt att stå på de där tunna, sladdriga, stålkantslösa skidorna som det är, men på is är det helt omöjligt. Det blev en luftfärd som slutade på vänster höft och huvudet dunkade i. När jag öppnade ögonen låg en sten trettio centimeter bort. Att ploga med ena skidan kanske inte var en så dum idé i alla fall. Åtminstone inte när man åker på snö. Att ploga på is hjälpte i alla fall inte ett dugg. Pang! Så landade jag på höger höft som omväxling.

Efter en god, grillad utomhuslunch med gårdagens crème brulée till efterrätt var det dags för utförsåkning. Redan i första åket fastnade jag i snödriva och gör den värsta vurpa jag någonsin gjort på snowboard. När jag äntligen fick stopp på fallet var jag helt mörbultat och snöig. Det kändes som det var dags att göra något annat än att åka skidor.

Så nu sitter jag här med ett rejält blåmärke på vardera höft, skrapsår på höger hand och i pannan, värk i axlar och nacke. Vissa avråder från sista åket, jag borde inte åkt sista dagen. Aj!

Kategorier:Resa Taggar:, , , ,
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

