Hem > Arbetsliv, Reflektioner, Resa > Rejta eller inte rejta, det är frågan

Rejta eller inte rejta, det är frågan

Jag är på väg hem från Finland. Hotellet jag bodde på heter Radisson Blu Royal Hotel Vaasa. Det var helt ok. Inte direkt kungligt som namnet låter antyda. Snarare lite trött och slitet, med en utsikt som lämnade mycket i övrigt att önska. För att komma till frukosten fick man dessutom gå genom kulvert till andra sidan gatan. Men personalen var mycket trevlig och kompetent.

Ska jag lägga tid på att rejta Hotellet? Berätta att det var slitet och att det fanns en flisa i glaset i badrummet? Är det någon idé? Kommer de att ta till sig informationen och göra något åt mina synpunkter? Det är ju inte direkt några jättegrejer.

I jobbet vill jag få besökare att rejta och skriva recensioner. Det är bra av flera olika skäl. Inte minst pga att allt fler baserar sin köpbeslut på vad andra användare skriver om produkten eller tjänsten (75% av amerikanerna, t.ex).

Men handen på hjärtat, hur många gånger orkar man egentligen själv lägga tid på att rejta och recensera en produkt eller tjänst? Jag har gjort det två gånger i mitt liv, och det var för att jag vid båda tillfällena satt inklämd på en buss i 45 minuter och inte kunde göra något annat än att fylla i formuläret som så påpassligt delades ut.

Varför är det så? Det handlar nog mycket om den ständiga tidsbristen. När man väl kommer hem tar vardagen vid och då har man fullt upp med annat. En annan anledning kan vara att vi, som jag skrev ovan, inte tror inte att de på andra sidan kommer att bry sig eller, för den delen, göra ngt åt det vi klagar på = slöseri med vår tid.

Samtidigt vill vi ju läsa andras recensioner och vi upplever att det är en hjälp inför ett köpbeslut. Hur brukar du göra? Rejta eller inte och i så fall varför? Vad skulle underlätta eller göra så att du faktiskt rejtar något? Kommentera gärna nedan.

20130321-202525.jpg

  1. Helene
    mars 21, 2013 kl. 9:55 e m

    Jag rejtar aldrig spontant…just av upplevd tidsbrist. Däremot brukar jag svara på kundenkäter o d. Och sånt som jag tycker är bra taggar jag ofta på Facebook, men det sker ju i samma stund som jag är på plats. Sen talar jag gärna om för personal vad jag tycker, helst om det är bra. Men det ses ju inte av någon annan förstås.

    • ylvavitorovic
      mars 21, 2013 kl. 9:57 e m

      Tack för input Helen! 🙂

  2. mars 21, 2013 kl. 10:34 e m

    Jag skriver en del på Agoda, Hotels.com och Tripadvisor när jag rest. Människor i allmänhet är duktiga på att göra såg hörda när något är dåligt, men sämre när något är bra. Då menar jag när något överträffar någons förväntningar. I ditt fall så skulle jag skriva om nackdelarna, men givetvis lägga emfas på det jag tycker är det viktigaste för mig både ur negativ och positiv synpunkt.

    Det behöver inte vara en doktorsavhandling heller. En text som består av ”Bra läge, lite slitet och oglamoröst, men hjälpsam personal” fungerar bra det med. Anledningen till att jag själv skriver är för att jag har min lilla chans att vägleda folk som är osäkra, likt de innan som har hjälpt mig.

    Jag bokar aldrig hotell utan titta upp det på någon av de ovanstående sajterna.

    • ylvavitorovic
      mars 22, 2013 kl. 6:10 f m

      Tack, Christopher! Bra tänkt. Jag får skärpa mig helt enkelt. 🙂

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

