Hem > Arbetsliv, Reflektioner, Resa > På väg till Polen för att slå ihjäl en och annan fördom samt skriva om mat och dryck.

På väg till Polen för att slå ihjäl en och annan fördom samt skriva om mat och dryck.

Jag har precis klivit på tåget för att ta mig till Karlskrona för vidare färd med färja till Gdynia i Polen. Förutom en fullproppad resväska med fler ombyten än vad jag egentligen behöver märker jag att jag även har en ryggsäck fullproppad med fördomar, trots att jag har flera goda vänner som är polacker.

När vi lägger till ”polsk” framför ett ord (polsk riksdag eller polsk attachéväska, t.ex) är det för att nedvärdera något, beskriva det som oorganiserat, dåligt eller billigt.
Inte så konstigt egentligen när man betänker att det är ämnen som miljöförstöring, skönhetsoperationer som gått fel, antisemitism, katolsk fanatism, svartsprit och prostitution som brukar nämnas tillsammans med Polen eller polacker i nyhetsmedia.

Nu är dock tanken att jag ska uppleva det andra Polen. Det som inte florerar lika ofta i medierna.
Min första kontakt med Polen var min polska pianolärare som med brinnande glöd berättade om en fackföreningskämpe från Gdansk som skulle demokratisera landet. Tio år gammal promenerade jag därför runt med en Solidarnośc-badge och en Lech Walesa-badge, smittad av hennes entusiasm, kanske inte helt införstådd med vad allt betydde, men det kändes i alla fall väldigt spännande.

Nu ska jag alltså få besöka Lech Walesas Gdansk samt Sopot. Dels är jag färgad av mina egna fördomar liksom medias, dels är jag förväntansfull pga av mina kollegors positiva omdömen. Ska bli spännande att se vad jag kommer tycka efter denna tvådagars snabbvisit.

Karlskrona by night

Karlskrona by night

Stena Vision

Stena Vision

  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

