Hem > Reflektioner, shopping > En ny väska kan väl aldrig vara fel?

En ny väska kan väl aldrig vara fel?

20130210-162618.jpg

Vill du ha en ny väska, undrar maken.
Jag tittar oförstående på honom. När behöver man INTE en ny väska?

Hemma hos oss är könsrollerna annars lite omvända när det gäller shopping. Det är min käre make som vill shoppa på ställen som Lager 157 och Ullared och det är han som är med i en onlineshoppingklubb. Inte jag. Det är också på onlineshoppingklubbens app som han har hittat väskerbjudandena.

Jag är omständig när jag handlar. Jag vill känna och klämma, prova flera gånger, tänka ut vilka kläder som jag redan har som passar med det nya inköpet. Är det för stort och för mycket folk blir jag blockerad. Jag måste dessutom vara i behov av något för att kunna shoppa det. Så inga roliga spontanköp här inte.
Eftersom jag måste prova och klämma funkar det inte heller att shoppa kläder online för mig, hur många fina erbjudanden maken än visar upp från sin onlineshoppingklubb. En snygg väska däremot, det kan jag inte motstå.

Jag surfar in på HUIs (Handelns utredningsinstitut) sajt för att se vad andra handlar online. Enligt e-barometern är det klassikerna hemelektronik, kläder/skor och böcker/media (i fallande ordning) som toppar det vi handlar mest online.
Tack vare de senare årens trender inom hälsa och inredning har även kategorierna sport/fritid och heminredning/möbler klättrat upp till e-handelns topp 5-lista.

Ett företag som på ett framgångsrikt sätt bedriver e-handel har lyckats kombinera top 3 på e-handelsbarometern är Headler. Deras filosofi går ut på erbjuda hörlurar med bra ljud, skön passform och snygg design. Alltså hemelektronik, mode och media. Eller som de själva uttrycker det:
– Hörlurar är trots allt även en modeattiralj, inte bara en teknisk lösning för att kunna lyssna på ljud.

Min bästa shoppingupplevelse är alltid på en fin liten butik på Teatergatan i Göteborg: Sweet. Där har först Tina och sedan Linn tagit väl hand om mig. Jag har kunnat, pröva, fråga, testa och pröva igen utan att de [visat att de] tröttnat på mig. De kan dessutom hela min garderob, vet vad jag har hemma, passar och trivs i. Där tycker jag om att shoppa! (Dags att boka in en kväll snart igen, tjejer?!).

Online däremot handlar jag resor, upplevelser, hemelektronik och numer även väskor. Vad är din bästa shoppingupplevelse och vad handlar du helst online?

  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

