Hem > Familjeliv > Konsten att bli överrumplad en gång i månaden – av exakt samma sak

Konsten att bli överrumplad en gång i månaden – av exakt samma sak

Jag är så trött, magen är uppsvälld och livet känns helt värdelöst. Jag vill bara lägga mig ner och dö! Fast först måste jag äta lite godis. Åh, det är så synd om mig!

– Men det är väl inte så konstigt? Du har ju PMS! säger min man.
– Va? Har jag?

Hur kan det komma sig att jag har haft PMS i … oj då, låt oss säga en herrans massa år, och ändå alltid blir överrumplad av exakt samma symtom? Samtidigt som jag känner mig deppig och godissugen tycker jag att jag är tydligare, smartare och mer klartänkt än någonsin. Speciellt i diskussionssituationer. Min mans uppfattning, däremot, är snarare den motsatta; att jag är enkelspårigare, enfaldigare och mer aggressiv. Hmm.

Vi bråkar ungefär en gång i månaden och även om jag hatar att erkänna det och dessutom hatar när han påpekar det (FÖR DET ÄR INGET ARGUMENT!!!), så stämmer det i princip alltid. Den enda andra människa jag levt nära inpå under en intensiv period på senare år var en före detta kollega som jag delade en 1:a i Stockholm med mån-ons i nio månader. I gång i månaden fick jag stackars Sara att gråta.

När man tänker efter är det konstigt att det mänskliga släktet över huvud taget överlevt med tanke på att ägglossning och PMS sammanfaller och är man då det minsta som jag under nämnda period så är aktiviteter av sexuell karaktär det sista man tänker på. (Såvida det inte inbegriper godis, möjligtvis…)

Hur som helst, tack vare en app (det finns minst 5 stycken) har min man nu full koll på var i cykeln jag befinner mig. Mycket praktiskt. På så sätt kan han hålla sig undan och/eller köpa hem extra godis för att behålla husfriden. För jag har helt uppenbarligen ingen koll på detta.

Nähä, nu skiter jag i nyårslöftet (igen) och går och tar lite mer julgodis. För det är jag värd!
/ylva.

Kategorier:Familjeliv Taggar:, ,
  1. januari 5, 2013 kl. 12:02 f m

    Vilken fin historia.

    Trots att jag är kvinna har jag faktiskt provat en av de mansorienterade menscykelsapparna. Det var när jag fick tokspel på att alla menscykelappar riktade till kvinnor var så fantastiskt barnsligt och uteslutande tjejigt designade.
    Den jag laddade ner var istället galet macho i sin approach. Tror den hette Red Alert eller nåt annat tufft. Hade den i några veckor innan jag bytte tillbaka. Budskapet klickade inte riktigt där heller.

    Oavsett approach så är det vilket fall första vägen till lugnare PMS. Att veta att det är just den veckan ger utrymme till att släppa på några måsten och hejda sig innan man exploderar i en blandning av skrik, gråt och dräpande kommentarer.

    • ylvavitorovic
      januari 5, 2013 kl. 4:59 f m

      Tack, Felicia! Ja, jag borde nog ladda ner själv. Gärna en neutral som bara gör sitt jobb… 🙂

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

