Hem > Familjeliv, Mat > Det här är livet!

Det här är livet!

Efter lite övertalning och viss kohandel (okey, du får väl skiva potatisen som vi ska koka, då’rå) fick jag Sofija att hjälpa till med middagsmaten.

Det blev lax med skivad, kokt potatis med stekt squash, fänkål och vitlök till middag. Riktigt gott. Ok, jag erkänner, jag åt det mesta av grönsakerna och det var faktiskt inte helt tokigt att skiva potatisen.

– Får jag ta ett vinglas mamma, undrade Sofija. Visst, det kunde hon väl få. Hon grävde fram sugrör och drinkparaply från längst ner i någon låda, hällde upp lite Proviva i glaset och betraktade nöjt sin skapelse.
– Det här är livet, mamma! Ska ni också dricka livet-drinkar? Hon syftade på mig och storebror Marko. Och vem kan väl motstå en livet-drink? Inte jag i alla fall.

Vi slog oss ner vid matbordet och Sofija utbringade en spontan skål.
– Skål för leva-livet-tisda’n! När vi skålat sa hon förväntansfullt:
– Ska vi ha leva-livet-onsdag imorgon?
– Det räcker med en dag, svarade Marko. Ibland är han extremt lik Ior i Nalle Puh… Men Sofija lät sig inte nedslås av Markos pessimistiska kommentar.
– Vi kan väl ha leva-livet-tisdag varje tisdag, fortsatte hon glatt.

Sofija är, förutom livsnjutare, världens bästa smoothiekreatör. Hon gjorde en supergod smoothie till oss som efterrätt. Hon satte sig ner och smuttade på sin smoothie och sa:
– Det här är livet, asså,

Min lilla sötnos har (i alla fall ibland) världens bästa inställning.

En stilla undran, bara: Varifrån kommer denna plötsliga besatthet hos Sofija av att stå på möblerna och inredningen? Imorse skulle hon borsta tänderna ståendes på tvättmaskinen och mitt i matlagningen hittar jag henne uppflugen på en arbetsbänken halvvägs inne i skafferiet. Hoppas det är en snabbt övergående fas.

Mitt bland alla klokheter kommer ibland en och annan udda kommentar, men så kan man ju inte vara på topp jämt:
– Mamma visste du att fina tjejer är rädda för sniglar.

20120207-193315.jpg

Kategorier:Familjeliv, Mat Taggar:, ,
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

