Hem > Familjeliv > Vad är det vi jagar? Vad är det som jagar oss?

Vad är det vi jagar? Vad är det som jagar oss?

Efter att ha jobbat från 7 på morgonen för att kunna hämta Sofija i tid, för att hinna laga och äta middag i god tid innan träningarna, skyndade jag mig småspringande hem efter att ha lämnat Sofija på gymnastiken, för att hinna påbörja matteläxan tillsammans med Marko innan det var dags för nästa träningspass. Flämt, flämt! Jag såg en äldre dam som släpade sig fram över bron med två tygkassar. Jag tänkte för mig själv att någon borde hjälpa den stackars damen. Någon som inte hade så mycket och viktigt att göra som jag. Jag hade nästan hunnit förbi henne när jag insåg att jag nog inte var den enda som tänkte så. Och ärligt talat, så j”#¤£@ viktigt är det inte med läxa och träningar att man inte har tid att bry sig om sina medmänniskor. Är det ett sådant samhälle jag vill ha? Nä. Tänkte väl det. Då är det bara att skärpa till sig och tänka om.

Den gamla damen blev överlycklig över hjälpen hon fick. Och vad kostade det mig? 5 minuter av min ack så dyrbara tid. I utbyte för vad? Glädje och trevligt umgänge. Livet. Helt enkelt.

Men vad är det vi jagar och är det verkligen så viktigt? ”Jag jobbar med saker som i ett kortsiktigt perspektiv är helt onödiga för samhället” skriver Johanna Koljonen i tidningen Fokus. Precis så kan jag känna ibland. Dessutom, med en vacklande Euro-zon, ett allt starkare Kina, klimatförändringar… så är det inte helt säkert att det vi jagar ens finns kvar om 3-5 år. I alla fall inte på det sätt som vi tänkt oss. Eller som Johanna skriver; ”Jag var bara tolv år gammal i Finland år 1991 och min familj var relativt sett inte hårt drabbad, men jag minns mycket väl vad en 18,9 procents arbetslöshet gjorde med samhället – framför allt med medelklassen som under boomåren trott sig vara evigt förskonade från pengaproblem. Det var en svår insikt att social mobilitet inte bara går i en riktning, att den hägrande teppanyaki-hällen på köksön vid horisonten på några veckor kan bytas ut mot tårögt kupongklippande i en möglande betonglänga.”

En meteorit satte [antagligen] p för dinosauriernas världsdominans. Vad som kommer vara slutet för vår återstår att se. Oavsett hur det blir, det vi stressar för att lösa i form av kortsiktiga, oviktiga arbetsuppgifter gör varken oss eller våra medmänniskor lyckligare eller för den delen vår värld en bättre plats. Älska och ta hand om varandra. Förändringen, vad det än blir, kan komma ”snarare” än vi kan ana och på ett helt annat sätt än vi förväntar oss…

Här hittar du tips och råd hur din jul kan bli både godare och sjystare.

Kategorier:Familjeliv
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

