Hem > Familjeliv, Mat > Mmmm, GI-fisk!

Mmmm, GI-fisk!

Efter att ha frossat en vecka i de norska fjällen (och då inte på norsk mat) i familj och goda vänners lag känner jag att det är dags att lägga om kosten. Jag kommer inte slaviskt att följa GI- och andra metoder men däremot tänka lite tallriksmodell. När jag drar ner på kolhydrater känner jag alltid att jag inte blir sådär tungt mätt som jag blir annars. Det är den känslan jag är ute efter. Så nu ikväll komponerade därför följande rätt:
Lätt stekt lax, stuvad spenat (med vitlök och lite crème fraîche), kokta bönor av olika slag som jag sedan lät bryna på låg värme i smör och vitlök. Till detta gjorde jag en kall sås på crème fraîche, lite vitlöks-Boursin-ost, bulgarisk färskost (som feta fast mindre salt) och citronsaft. Mums, vad det var gott! Synd bara att kameran i iPhonen inte kan återge det som jag vill…

Kommentera gärna med egna favoritrecept med bra alternativ eller komplement till kolhydrater. Gärna med fisk. 🙂

Lax, stuvad spenat, bönor och färskostcrème

Lax, stuvad spenat, bönor och färskostcrème

  1. Heléne Leidö
    februari 23, 2011 kl. 8:35 e m

    Aha, du kan få Mats middag ikväll, med fisk – vanligt tråkigt torskblock som han tinade och la i en form, ett gäng hela små champinjoner bredvid, och ganska stora bitar purjolök på andra sidan, så klickade han philadephiaost på fisken, ganska rejält, lite paprikapulver, salt och peppar och så grädde över det hela. Några nypor riven västerbotten på toppen, och så in i ugnen. Grönsallad till, med lite finstrimlad vitkål i och en vinaigrette. Och för dem som önskade en klick pesto. Vi andra åt potatis också. Det blev riktigt gott – godare än dagens fisklunch på Hagabadet (och den var inte heller fel)

    • ylvavitorovic
      februari 26, 2011 kl. 12:39 e m

      Kul. Tack för bra input, Helene. Och Mats förstås! 🙂

  2. Eva Hultberg
    mars 1, 2011 kl. 11:12 e m

    Köttfärsbiffar

    Ca 1,5 kg blandfärs
    2 ägg
    Kryddor:
    Salt, vitpeppar, lökpulver och Lawrys Kryddsalt
    Mjölk

    Blanda färsen med ägg och kryddor efter smak.
    Blanda i mjölk till lagom konsistens.
    Forma biffar och stek i smör.

    Gott till potatismos, potatis och sås med lingonsylt.
    Funkar också med pasta.

    • ylvavitorovic
      mars 8, 2011 kl. 9:10 e m

      Tack, Eva. Kul att få lite variation på maten.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

