Hem > Familjeliv, Mat > En nästan snuskigt lyxig och god vecka!

En nästan snuskigt lyxig och god vecka!

Såhär skrev jag förra veckan, men hann aldrig publicera:
Jag började på mitt nya jobb på Västsvenska Turistrådet denna vecka och om den här vecka på något sätt är representativ för hur mitt nya liv kommer te sig så är det helt fantastiskt, framför allt ur kulinarisk synpunkt. Såhär efter andra veckan kan jag meddela att förra veckan inte verkar bli någon norm 😦
Men släpp på snålvattnet och spetsa era sinnen och lyssna på det här bara:

På tisdag kväll firade min mamma, min bror och jag mammas födelsedag på Kock&Vin – en helt fantastiska smakupplevelser. Allt närproducerat och ekologiskt.

Oxbiff, kantareller, rödbetor, creme på färskost och joghurt...

säsongsanpassad onsdagsmiddag

I onsdags åt jag lunch på Elite Park Aveny, gott, trevlig miljö och pris därefter. Då min selleri var översaltad blev vi alla i sällskapet bjudna på en god efterrätt.

På kvällen lagade jag en middag på höstprimörer: oxbiff, potatisklyftor, kantareller, rödbetor och en kräm på färskost och grekisk jogurt. Riktigt smarrigt. Se nedan.

På torsdagen blev jag bjuden av mitt förra jobb på middag hemma hos en före detta kollega. När vi kommer dit står kocken Dan Lexö  i köket. Åh, vilka smaker! Snittar på kavring med räkröra och champagne till. Förrätten bestod av en rostbiff på tonfisk på en spegel av citrongrässås, stekta skivade citroner. Dessa delikatesser serverades med en välkyld Chablis från Alsace. Mmm. Därefter fick vi oxbiff, kantareller, potatis, sötpotatis och… ja, det var ett rött vin i alla fall och det var gott. Efterrätten var jättegott inkokt plommon med supergod glass till. Missade att fota denna rätt och som ni kanske märker blir minnet av kvällen suddigare och suddigare efter varje rätt och, inte att förglömma, varje specialutvald dryck. Men trevligt och gôtt var det. Det kan jag lova.

Markos födelsedag

Dags att blåsa ut ljusen

På lördagen var det släktlunch för att fira Markos 9:e födelsedag. Det blev nykokt färsk majs, smör och vitlöksfrästa sockerärtor och färska nykokta rödbetor med tillhörande färskost och jogurtröra. Varmrätten bestod av en feta, crème fraîche, kapris och citronöverbakad lax med ugnsbakad potatis och sötpotatis. Mums!
Ja, sedan har det som sagt gått en vecka sedan jag skrev detta och jag har inte ens sett en stjärnkock på avstånd, ännu mindre haft en som lagar mat åt mig – Ja förutom Dejan då förstås – inga gourmetmiddagar… Men imorgon blir det kräftskiva i Onsala. Tjohooo!
Någon som har några tips på nyttig, säsongsbaserad och gärna snabblagad mat så kommentera gärna nedan.
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

